Posmatrajući stanje digitalnog oglašavanja u Srbiji posmatrali bismo merljive i dokazive stvari o znanju potrebnom za bavljenje oglašavanjem na netu. Googleovi servisi nude mogućnost sertifikovanja i priznavanja znanja tako da se mogu uzeti sa sigurnošću.
Na adresi sistema za sertifikaciju se mogu pronaći svi detalji.
Stanje u Srbiji
U ovom trenutku (5.maj 2012) postoji 11 AdWords profesionalaca za Search oglašavanje u Srbiji. Od njih 11 – 6 radi u Huge Mediji, 4 su pojedinci koji rade za kompanije (po jedna osoba po kompaniji) i jedna osoba radi za Google.
Što se tiče Display oglašavanja Srbija ima dve osobe specijalizovane za ovu vrstu posla – jedna radi za Google a druga za lidera u Google Display oglašavanju u Srbiji (Httpool).
Analitka takođe ima dve osobe koje su stekle sertifikat – jedna radi za Huge Mediu i druga za izdavačku kuću Beano Publishing.
Pogled na susedno tržište
Kada pogledamo Hrvatsku – situacija je daleko razvijenija.
- Display oglašavanje – 7 profesionalaca u dve kompanije (Web marketing doo i Effectus) i Googleu
- Reporting – 6 profesionalaca u dve kompanije (Inventa i Effectus) uz Google
- Search – 33 profesionalca u 19 kompanija (najviše Inventa, Effectus i Arbona sa po tri) i Google
- Analytics – 10 sertifikovanih u 4 kompanije (najviše KG Media i Escape)
…a malo dalje
- Display – 5 sertifikata u četiri kompanije + Google
- Reporting – 4-ro u dve kompanije i Googleu
- Search – 28 profesionalaca u 14 kompanija (+ Google) sa zavidnim brojem grupisanim u dve kompanije (Spletnik – privatna kompanija i TSMedia – deo Telekoma Slovenije)
- Analytics – 10 sertifikata u 5 kompanija plus Google
…i bliže
Šta zaključiti
Broj sertifikata ne može biti jedini pokazatelj veličine tržišta ali može pokazati broj osposobljenih ljudi koji mogu uticati na tržište i edukovati klijenta. Na ovaj broj dolazi i mnogo onih koji nisu polagali ispite i rade uveliko na kampanjama i analiziraju web sajtove. Takođe, broj kompanija koje se bave online oglašavanje ukazuje na konkurenciju.
Takođe, izdvajaju se kompanije koje nisu orijentisane na marketing i oglašavanje koje edukuju ljude za interni online marketing. Kada imate kompaniju koja vodi veliki broj online kampanja i čitav joj je biznis zasnovan na internetu – tim koji pruža podršku mora znati šta radi (Studio Moderna).
Broj profesionalaca direktno zavisi od novca koji se okreće u sektoru.
U sledećem preseku stanja digitalnog marketinga pozabavićemo se podacima o zastupljenosti digitala u marketing agencijama u Srbiji. Tokom aprila i maja 2012.godine napravili smo drugu rundu istraživanja prisutnosti digitalnog marketinga i oglašavanja u našoj zemlji. Očekujte uskoro više informacija.
Taj sertifikat je merilo razvijenosti tržišta jedino ako je sam sertifikat bitan u tom poslu. Ako on nije bitan (kao što mislim da nije bitan, ništa lično) niko nema interes da ga polaže pa i broj sertifikovanih nije nikav pokazatelj.
Pretpostavljam da kada se klijentu kaže da si sertifikovan on oseti neku sigurnost ali da oni mahom dolaze zbog prethodnih poslova koje ste radili.
Sertifikat je bitan. Sa stanovišta podrške Googlea, sigurnosti klijenta da će dobiti baš ono što traži kao i da agencija ili pojedinac neće raditi ništa protivno pravilima i nivoa kvaliteta usluga – svaki sertifikovani može i da izgubi status ukoliko radi kako ne treba. Tako da ako se radi na duge staze – sertifikat jeste bitan. Broj sertifikovanih ljudi znači da kompanija ima kapacitete da preuzme i najzahtevnije klijente i kampanje.