Želeći da vidimo pravo stanje profesionalaca za digitalno oglašavanja u Srbiji i regionu, istraživale smo Google profesionalce iz tri oblasti (Search, Display i Analytics). Istraživanje je rađeno 24. jula 2013 godine. Podaci koje smo preuzele sa sajta google.starttest.com su relevantni i merljivi za naše istraživanje. Primetile smo da je u Srbiji i regionu u odnosu na prethodno istraživanje (5.maj 2012) zabeležen napredak u broju sertifikata. Izvornu Excel tabelu sa svim podacima možete preuzeti ovde.
Napomena: broj profesionalaca može biti manji od ukupnog broja sertifikata kako jedna osoba može imati i više sertifikata.
Stanje u Srbiji
U ovom trenutku postoji 58 AdWords sertifikata (isto toliko i profesionalaca) za Search oglašavanje u Srbiji. Od njih 58 – po 4 radi u Httpool-u i Kryptonweb-u, dok 2 radi u Huge Mediji, dok je 29 u drugim kompanijama, a 19 su pojedinci.
Što se tiče Display oglašavanja u Srbiji ima deset osoba specijalizovanih za ovu vrstu posla, od toga četvoro radi u Huge Mediji, dok su ostali (3) pojedinci.
Sertifikate za Google Analitiku ima četiri osobe koje su stekle sertifikat – dve rade za Fastbridge, a jedna za Huge Mediu.
Poredeći podatke iz prethodne 2012. godine, zaključujemo da je broj sertifikovanih Google profesionalaca značajno porastao sa 11 na 58 za Search, sa 2 na 10 za Display i sa 2 na 4 za Analytics.
Kakvo je stanje u Hrvatskoj?
Kada pogledamo Hrvatsku – situacija je daleko razvijenija.
- Search – 99 profesionalca u 41 kompaniji, najviše u iSTUDIO (13) i KG Media (5) stručnjaka – kao i 24 pojedinca.
- Display oglašavanje – 49 profesionalaca, od kojih je šestoro u iSTUDIO i 14 pojedinaca bez pripadnosti nekoj agenciji.
- Analytics – 19 sertifikovanih u 7 kompanija (najviše u iSTUDIO sa šest sertifikovanih) i 5 pojedinaca.
Kad se osvrnemo na podatke iz maja 2012, takođe primećujemo veliki napredak u broju sertifikovanih ljudi. Broj profesionalaca za Search je porastao sa 33 na 99, za Display sa 7 na 49 i za Analytics sa 10 na 19.
A u Sloveniji…?
U Sloveniji – interesantno stanje…
- Search – 69 profesionalaca u 40 kompanija, a najviše u NOI i Red Orbit sa po 4 profesionalca, dok je šestoro pojedinaca.
- Display – 54 sertifikata u 28 kompanija, od čega su 12 pojedinci. Najviše sertifikata ima W3B (6), kao i Gamabit, OMG i Miha Lavtar sa po tri.
- Analytics – 12 sertifikata u 7 kompanija, od čega su 4 pojedinci.
U odnosu na maj protekle godine, broj Google profesionalaca u Sloveniji je takođe bio u porastu: sa 28 na 69, sa 5 na 54 i sa 10 na 12 za Search, Display i Analytics respektivno.
Kakvo je stanje u Bosni i Hercegovini i Makedoniji?
U Makedoniji i Bosni i Hercegovini situacija gotovo da se nije menjala. Za Bosnu i Hercegovinu i dalje imamo samo jednog profesionalca i to za Google Display, dok za Makedoniju ne postoji nijedan profesionalac.
Zaključak
Može se zaključiti da u Srbiji najviše stručnjaka iz sve tri oblasti ima Huge Media sa 7 sertifikata. Httpool d.o.o. i Kryptonweb imaju po 4. Ukupno postoji 72 sertifikata iz sve tri oblasti.
U Hrvatskoj iSTUDIO prednjači sa 25 sertifikata iz sve tri oblasti, dok ukupno u Hrvatskoj ima 167 sertifikata.
U Sloveniji najviše sertifikata ima W3B (7), kao i NOI d.o.o. i Red Orbit sa po 5, dok ih ukupno ima 135.
Iz svega ovoga možemo zaključiti da digitalno oglašavanje postaje sve traženije i interesantnije kompanijama i profesionalcima. Srbija, Hrvatska i Slovenija se mogu pohvaliti svojim Google talentima, i brzim rastom sertifikata iz sve tri oblasti. Možemo da poželimo da ljudi postanu svesni digitalnog oglašavanja, i da i sledeće godine zabeleže napredak kao i ove.
Jovana Vujin i Aleksandra Smiljanić, studenti FON-a na stručnoj praksi
Jul 2013
Zanimljivo istrazivanje. Ali moze se postaviti pitanje i zapravo koliko uopce znaci ili vrijedi takav certifikat.
Adwordsima se bavim od 2008 godine i ono sto mogu reci iz iskustva je da sam susretao osobe koje su se hvalile da su certificirani “profesionalci” a zapravo nisu znali ni 25% znanja a njihove kampanje su bile totalno pocetnicko sr*nje. O tome sam i pisao na svom blogu gdje ima i zanimljivih komentara pa ako nekoga zanima malo vise: goo.gl/gGzW3
Inace, nemojte me krivo shvatiti – nemam ja nist protiv da takve osobe dobiju certifikate jer da nema njih onda ni ja ne bih imao posla u optimiziranju kampanja 🙂
Pingback: Google certifikati u regiji: Hrvatska prednjači, ali ni Srbija i Slovenija ne zaostaju | Netokracija
Cao,
Super istrazivanje. Zanima me na koji nacin se dolazi do pomenutih sertifikata, koja je cena, da li je potrebno neko predznanje ili iskustvo?
Hvala unapred
@Davorin – svako znanje vredi. Ovo je mala niša i brzo se sazna ko zna a ko ne da radi ovaj posao.
@Milos – prijavite se za Engage program https://www.engageforagencies.com/rs/ … program je besplatan
Interesantno istraživanje. Gledajući zvanične Google podatke, vidim da ima neslaganja, videti:
http://goo.gl/swTNyq
Na koja neslaganja mislite?
Na Partner search stoji da imate 3 sertifikovane osobe za Display Advertising, a u istrazivanju piše da imate 2 za search, 4 za display.
Dragi Gorane,
Sve ovo je rađeno 24.jula 2013.godine i prikazane su informacije na taj dan. Broj sertifikovanih ljudi se menja non stop kako se novi sertifikuju i starima ističu. Takođe, neki ljudi promene sopstveni status i više nisu deo firme. Zbog svega toga ovo je trenutno stanje u vremenu koje smo obradili.
Nadam se da smo pojasnili informacije.