Glavni direktor Marketing tehnologija (Chief Marketing Technologist Officer)

IBM CIO izveštaj - I A Walsh via Flickr (CC BY 2.0)

IBM CIO izveštaj – I A Walsh via Flickr (CC BY 2.0)

Ukoliko ste pratili dešavanja na globalnoj sceni po pitanju marketinga, niste mogli a da ne primetite neminovno pomeranje kako budžeta tako i fokusa kompanija ka digitalnom marketingu. Na prvi pogled, digitalni marketing je merljiv, programibilan, adaptira se potrebama kompanija koja ga koristi. Digitalni marketing polako gubi prefiks digitalni, kako je marketing aktivnost kompanije sveobuhvatna aktivnost koja u određenoj meri koristi digitalne kanale.

Tako da možemo zaključiti da je marketing i dalje marketing sa velikim uplivom digitalnih kanala koji spajaju svekolike aktivnosti kompanije i omogućavaju realizaciju i najluđih ideja sa ciljem povećanja prodaje ili prepoznavanja brenda.

Tu dolazimo do prvog problema koji se tiče odgovornosti.Odgovornost prema podacima koji se razmenjuju između spoljnih sistema koje marketing koristi i IT sistema unutar same kompanije – se nalazi prvenstveno u IT-u dok je Marketing samo korisnik usluga. Tradicionalno, marketing se bavio građenjem brenda, podstičući prodaju (koja se završavala sa sektorom prodaje), baveći se odnosima sa javnošću. Sa druge strane IT sektor se bavio podrškom poslovanju, investirajući i trošeći novac za računare, servere, usluge, itd. IT menadžeri imaju svest o bezbednosti, podacima kao i odgovornost prema informacijama koje se dele. Marketing prvenstveno interesuje da ima bogatije podatke na kraju dana, kako bi mogao bolje da upravlja kampanjama i donosi merljive rezultate.

Marketing je poslednjih godina, ulazeći u digitalne kanale počeo da se bavi IT stvarima i tehnologijama koje utiču na merljivost rezultata rada, zaobilazeći IT sektor. Predviđanja Forbsa i Gartnera su se obistinila – da će Marketing trošiti više novca na IT nego sam IT.

Glavne teze proistekle 2012 godine iz pera Forsovog autora su sledeće:

  1. Marketing postaje sve više baziran na tehnologijama;
  2. Pažnja i upravljanje velikom količinom podataka (Big Data) je ključ za postizanje prednosti nad konkurencijom;
  3. Mnogi marketing budžeti su veći i daleko brže rastu od IT budžeta za IT tehnologije.

Sve tri teze su tačne i dešavaju se (čak i u Srbiji).

U ovom trenutku dolazimo do činjenice da marketing menadžeri hteli-ne-hteli moraju postati svesni IT tehnologija. Migracija IT menadžera u marketing tehnologe zarad efikasnijeg marketinga i boljeg poslovanja kompanije su prioritet. Vlasnici ili direktori kompanija traže rast, prodaju, napredak – i marketing je inicijator rada prodaje, tako da je oštro oko usmereno na tu stranu.

Analiza podataka i poznavanje softvera (kao i upravljenje podacima – prim.aut.) postaju osnovna znanja zaposlenih u marketingu, dok je Bet Komstok, CMO (Chief Marketing Officer) i SVP (Senior Vice President) General Electrica  otišla još dalje “Ako ste ušli u marketing zato što ne volite cifre, onda nemate previše budućnosti (u marketingu)”.

Šta sve ovo znači vama? Ako ste u marketingu – sledeći koraci su nova IT znanja, razumevanje integracija, kako funkcionišu stvari kako biste bili ispred ostalih. Ako ste u IT-u, upoznajte se sa marketing tehnologijama – tehnologije su vam srodne dok je marketing sa svoje tehnološke strane prihvatljiv za razumevanje.

Šta preostaje menadžerima u obe struke? Evolucija.

Vidimo se u budućnosti.

Formiranje URL adrese sa RegEx za Omnicomov OCP u Google Analitici

Jedan od najzastupljenijih CMS platformi u Srbiji (i regionu) pored globalnih CMS sistema je i OCP kompanije Omnicom.

Česta situacija koju korisnici sistema imaju, ukoliko koriste Google Analytics alat, je URI (sve posle imena domena u URL-u). Svaka nova verzija stranice ili template ima novi broj.

Da biste u Google Analitici imali lepe podatke tj URI, i sa takvom informacijom pravili ciljeve (Goals) potebna je mala intervencija.

Funkcionalnost filtera koji postoji u svakom pogledu na informacije (View) omogućava ovaj zahvat.

Ukoliko želite da proverite kako filter radi i da li zadovoljava vaše potrebe, neophodno je da napravite novi pogled (View). Ovo je jedan od najbitnijih koraka, kako ne želite da vršite aktivnosti nad osnovnim profilom gde vam se slivaju sve informacije.

Nakon kreiranja i podešavanja pogleda, otići ćete do filtera za taj pogled i podesiti ga prema sledećem principu.

Kreiranje novog filtera u Google Analitici

Kreiranje novog filtera u Google Analitici

Kreiranje filtera (1/2) u Google Analitici

Kreiranje filtera (1/2) u Google Analitici

Kreiranje filtera (2/2) u Google Analitici

Kreiranje filtera (2/2) u Google Analitici

Suština je u korišćenju RegEx-a Google Analitike.

Preuzimanjem sadržaja iz URI-a i kreiranjem filtera (.*)\.[0-9]+(\.html.*) svaki URI se dekomponuje na više elementa.

Primer:

URI: /nice-day-in-tasmania-2.87.html?param=32345

se razlaže na elemente korišćenjem RegEx

Prvi deo URI-a koji predstavlja stranicu /nice-day-in-tasmania-2 postaje prva varijabla ($A1) korišćenjem otvorenih i zatvorenih zagrada,  verzija stranice sa tačkom   .87  postaje običan element detektovana kao broj [0-9]+, dok sve ostalo što dolazi posle broja (uključujući i tačku pre ekstenzije) .html?param=32345 postaje druga varijabla ($A2).

Kako smo tokom filtriranja iz URI-a kreirali dve varijable, u poslednjem polju možemo poslati polju koje se tiče URI-a novu vrednost (umesto one koja je stajala i koja je uključivala numeričku verziju template-a) – $A1$A2.

Sada će vaši URI-ji u Google Analitici imaju formu sa kojom možete lakše da radite sve lepe i napredne stvari.

Rock The World u Srbiji – odbranjena titula najveće i najbolje Google AdWords agencije

Rock the World - All Stars 2015 - Huge Media

Rock the World – All Stars 2015 – Huge Media

Huge Media je odbranila titulu najveće Google AdWords agencije u Srbiji, pošto je drugu godinu za redom pobedila na Rock The World (All Stars) regionalnom takmičenju marketinških agencija, održanom pod okriljem Google-a, u okviru programa Google Partners.

Trud i rad u unapređenju Google AdWords tržišta, rad sa klijentima, podizanje kvaliteta i uvođenje novih standarda u online oglašavanju su ključni elementi koji su istakli našu kompaniju začinjeni sa posvećenošću i zalaganjem čitave kompanije.

Svakako nastavljamo da se takmičimo i idemo dalje.

Krajem avgusta ćemo posetiti Googleplex u Mauntin Vju u Kaliforniji odakle ćemo redovno slati najnovije informacije iz sveta onlajn oglašavanja (bar one koje nisu pod ugovorom o poverljivosti) i usputne putopise o marketing industriji iz ugla svakodnevice Amerike.

Šta je Google Rock The World takmičenje?

Google Rock The World Competition je globalno takmičenje, u kojem marketinške agencije, Google Partneri, dobijaju priliku da se međusobno odmere snage i pokažu koja je najuspešnija na određenom tržištu.

Šta se desilo prošle godine?

Huge Media je i 2014. trijumfovala na istovetnom takmičenju, tada održanom pod nazivom Google Partners All Stars Competition, o čemu možete da pročitate više na našem zvaničnom blogu, tako da ćemo imati priliku da ponovo budemo u sedištu Google-a kao predstavnik Srbije, s najboljima iz celog sveta.

Ukoliko ste zainteresovani da saradjujete tu smo za vas (slobodno popunite onlajn formu), ili nam pošaljite email na adresu saradnja@hugemedia.rs ili nam se javite na telefon +381 11 324 1612.

Google Analytics lost guide for solving returns and changes in ecommerce

Dealing with ecommerce in Google Analytics is always a challenge – taking into account all details you need to fulfill in order for data to be stored properly. Once things start behaving strange (wrong calculation during submission of ecommerce data) you have to make things right. And the question beckons: “How to reverse transactions in Google Analytics?

Disclaimer: following post is summary of various posts across internet, Google help and real life experience dealing with storage of data. Presumption of how data is stored is based on deduction and knowledge about database architecture. 

Google help on that matter is pretty straightforward – explaining how to cancel transaction or initiate return, but you have to read every single word in order to understand what happens deep down inside Analytics engine.

Some of the colleagues in Analytics community went through explaining how to handle returns (using tools available within Analytics), older tracking code setup explains inner working and some new (regarding analytics.js setup).

Purpose of this “lost guide” is to explain how this really works and how to deal with adjustments of values, using Measurement protocol.

How ecommerce data is stored within Google Analytics?

Pretty simple, if you think of it, but never explained in details. Two tables, one for transaction information (invoice header), and second with items data (invoice items). Connecting tissue is transactionID.

How google analytics store data?

How Google Analytics store data?

Important this to mention, if you are familiar with databases – when sending data to Google Analytics servers you are not updating anything! You are merely sending additional row of data which is summarized within GA interface.

Due to the nature of Bigtable it is not really possible to update things and work in SQL matter (sorry for tech talk here). This means that data is stored as it comes. Outcome is that, if you have transaction on Monday and some change happening of Friday, on your graph within GA interface you will see changes on both days. This can mislead people looking at graphs and not selecting right time period.

Looking at interface and data (presuming you selected period between Monday and Friday) information about transaction (revenue, tax, item info) will be summarized correctly.

There is no reference integrity between two tables

You think it would be easy?

If you change data on item level (somebody returned one item out of 2) and you inform GA servers about this change, transaction data will not reflect this change. This means that transactionId used to connect data between two tables is just for reference, not for automated update of transaction data.

Once you update item information, update transaction information as well. GA will not do this for you.

How to change things quickly?

The best way is to have the change of item and transaction data on the same day when purchase occurs, but it is not always the case. Returns (partial) or errors get noticed when some time passes. The easiest way is to use Universal Analytics and its measurement protocol to send information.

This is plain URL you place in browser’s address bar and hit Enter.

http://www.google-analytics.com/collect?v=1&tid=UA-xxxxxxx-x&cid=clientId_of_person(555 if_unknown)&t=transaction&ti=transactionId&tr=value_of_transaction_with_dot&ts=shipping_value_with_dot&tt=tax_value_with_dot&cu=currency_code

http://www.google-analytics.com/collect?v=1&tid=UA-xxxxxxx-x&cid=clientId_of_person(555 if_unknown)&t=item&ti=transactionId&in=item_name&ip=value_of_item_with_dot&iq=quantity_with_dot&ic=item_SKU&cu=currency_code

With two hits to Google Analytics server you will solve your (or your client) problem.

Things to take into consideration…

  • Values (numeric) are always delimited with dot “.”
  • When sending data, both for transaction and items, if they contain the same values, storing will not occur
  • If you want to decrease quantity of certain item, use negative quantity
  • Date and time of storing data is when it occur
  • Data stored on Google Analytics servers can not be “erased”, you can only sum it up
  • Negative quantity will decrease quantity but have in mind that value must be positive (-1*1000 will decrease quantity of item by 1 and decrease value) / in other way if you put positive quantity and negative value you will increase quantity but decrease value

Update

Every hit to collection with Measurement protocol will collect some “extra information” like location, source/medium… which will change your other reports. This is important to have in mind.

Pregled medijskih sajtova u Srbiji i stepen implementacije Google Analitike (sa preporukama)

Unazad mesecima pravimo pregled implementacije praćenja posetilaca i analize sadržaja koji se konzumiraju na medijskim sajtovima. Nadamo se da su naši komentari iz prethodnog perioda pomogli menadžementu kao i administratorima da pomere pogled na podatke iz biznis ugla. Obeleženo plavim su sajtovi koji su promenili svoje analitike od decembra 2014-te.

Pored pregleda dodali smo i komentare na postojeću implementaciju kao i predloge za sledeći korak.

Primetili smo da je sve više portala postavilo Univerzalnu analitiku ali da nisu uključili tzv podršku za Display oglašavanje. Ovaj dodatak omogućava bolje praćenje demografije i interesovanja korisnika koji čitaju sadržaje, kako bi se pravilnije definisala ciljna grupa, merio uspeh kanala i na kraju – jasno uputili novinari i kreatori sadržaja – kakva ih publika čita.

Ovi podaci su takođe neophodni u pravljenju ponuda za oglašavanje – tako da izmene u kodu za analitiku daju bitne informacije potrebne marketing sektorima portala.

Interesantna korelacija postoji sa druge strane oglašavanja – u sistemu Google AdWords tokom kreiranja Display kampanja (slike, video, animacije) iz dana u dan raste prepoznavanje demografije do koje oglašivači mogu da dosegnu. Kako su medijski sajtovi i portali mesta na kojima većina korisnika interneta u Srbiji završi makar jednom dnevno – velika je verovatnoća da će posetioci biti prepoznati i anonimizovane informacije o demografiji i interesovanjima biti dostupne oglašivačima.

Svakako, medijski sajtovi i portali bi trebali u svoju politiku privatnosti da uključe informacije o ovoj vrsti praćenja.

Vidimo se za par meseci sa novim pogledom na stanje implementacije Google Analitike.

Stanje implementacije Google Analitike na srpskim medijskim sajtovima za 23.februar 2015

Stanje implementacije Google Analitike na srpskim medijskim sajtovima za 23.februar 2015